1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 e-mail me


gen_23.1.gif
Du gamla du fria omslag mini.jpg

 

DU GAMLA DU FRIA..?                                          

Ny roman av ALF RONNBY!

Sverige har invaderats av muslimer, som vill omgestalta samhället efter sin kultur och religion. Regeringens policy för tolerans och fredlig samexistens misslyckas. Islamister och jihadister verkar för islamisering av landet, samtidigt växer motståndet hos den svenska urbefolkningen. De vägrar att underkasta sig islam. Detta är ett svenskt svar på  Michel Houellebecqs UNDERKASTELSE

Huvudpersonen Håkan Erlandsson har i sin ungdom haft mycket otrevliga erfarenheter av islamsk intolerans och våldsbenägenhet. Många år senare, hemma i Sverige, dyker dessa minnen upp igen, då landet har tagit emot mängder av muslimska migranter, som tar sig allt mer utrymme för sin kultur och religion. Detta sker stegvis och ibland smygande, men en dag  är genomslaget högst påtagligt och påverkar samhället på alla nivåer, där kristna och icke-troende tvingas anpassa sig till den nya islamska verkligheten. Första delen av boken utspelar sig huvudsakligen i Malmö och Lund och vid universitetet. Där tvingas alla icke-muslimer till underkastelse för den nya ordningen. Del två utspelar sig huvudsakligen i Jämtland varifrån en andra huvudperson Anja, kommer från. Dit flyr hon från universitetet och Lund, som har blivit outhärdligt för henne med den nya islamska ordningen. Hemma i Jämtland är man inta alls så tolerant och tillmötesgående mot muslimer och deras kultur, som i Malmö och Lund. I Jämtland är man beredda att ta strid för sin svenska livsstil och det gamla JRA mobiliseras för kampen mot muslimer och islamisering.

Innehåll

 1. Erfarenhet av muslimsk kultur                           7

 2. Flodvågen väller in                                            16

 3. Parallellsamhälle                                                28

 4. Brännpunkt utbildning                                     40

 5. Själsfränder                                                        54

 6. Kollegialt                                                            62

 7. Förbjuden kärlek                                               75

 8. Blir tagen i örat                                                  81

 9. Konspirationen                                                  98

10. Anpassningens politik                                     105

11. Vår med lust och fägring stor                         124

12. Eftertankens kranka blekhet                           131

13. Ingen rädder för vargen här                           145                          

14. Ett genomsyrat samhälle                                 150

15. Ännu finns fickor av motstånd                      162

16. Slänga av sig islamistoket                               174

17. Upp till kamp                                                    179

18. Makten ur en gevärspipa                                190

20. JRA slår till av misstag                                     205

21. Lyckan kommer, lyckan går,

      den Gud älskar......?                                          215

 

     Ordförklaringar                                                  228

 

 

Tidigare romaner: Skuggor över slätten, Fördömda stad, Blåser upp till storm, Inga änglar, Förrådd revolution.

 

Ronnby är docent i socialt arbete och filosofie doktor i sociologi.   

ISBN 978-91-639-4168-9

© Alf Ronnby 2017 Kronikan-Kom!

Boken kan beställas direkt av författaren  alf.ron@telia.com tel 0456-71119

240 sidor

Pris 150 kronor inklusive moms

Frakt 28 kronor tillkommer vid postbefordran

Pris 178 kronor

Smakprov


2. Flodvågen väller in.

Många år senare. Håkan har varit socialarbetare i Rosengård i Malmö och arbetar nu på Socialhögskolan i Lund. En av kollegorna, som Håkan har en nära relation till, heter Anja.

Miljontals muslimer från Mellanöstern och Nordafrika har under många år strömmat in i Europa och Sverige. Detta har lett till stora förändringar i samhället. Många ursprungliga européer känner knapp igen sig. I gatubilden ses nu mängder av svartklädda kvinnor i heltäckande niqab. Det har byggts många nya moskéer, finansierade av Saudiarabien, där wahhabismen predikas. Fem gånger om dagen hörs ljudvågen rulla över stan då bönestunden annonseras. Den normala arbetsveckan har förändrats så att fredagen är ledig dag, liksom söndagen. Men den fria lördagen är ett minne blått. Håkan, med sina dåliga erfarenheter av islam, har hamnat mitt i hetluften för alla dessa samhällsförändringar, som han försöker motverka på sitt sätt genom upplysning och debatt.

På vårdcentraler och sjukhus - liksom i moskéerna - är det särskilda avdelningar för bara kvinnor. I sjukvården får endast kvinnliga läkare undersöka kvinnor. Liksom när det gäller slöjan, heter det från muslimskt håll att det är för att skydda kvinnorna. Därför ska de också vara beslöjade utanför hemmet. Muslimer är rädda för att kvinnor ska locka och förföra män.

- Muslimska kvinnor ska inte visa sina behag inför andra än sin make. Därför ska hon     fästa khimar (slöjan) så att den också täcker barmen.  Och kvinnor ska inte vicka på          höfterna och ha en svajande gång, som kan locka män till sig, poängterar imamen i               Rosengårdsmoskén. Våra kvinnor får inte gifta sig med otrogna!

Detta, menar Håkan är bevis nog för att det finns krav på att muslimska kvinnor ska ha slöja och att kvinnor förmodligen inte gör det av fri vilja - så som det ofta låter då multikulturalisterna försvarar islam, slöjan och niqab.

- Det som verkligen visar muslimernas syn på kvinnan är att en våldtäcksman kan slippa                      straff om han gifter sig med den våldtagna kvinnan. Tala om kvinnosyn, säger Håkan.

- Ja, hur i herrans namn kan man tro att offret vill gifta sig med våldtäcksmannen,           tillägger Anja, Håkans kollega. Eller så är det kanske hennes räddning? Skulden läggs         på den "förföriska" kvinnan och det kan bli hon som blir bestraffad. Det kan ju också                   bli ett livstidsstraff ihop med förövaren. Båda är lika absurda!

Allt handlar om kvinnans underordnade ställning, menar Håkan.  Det finns en rad exempel. Som vittnen krävs två kvinnor för att väga upp en (1) man. Vid arvsskifte efter föräldrarna, får kvinnor bara ärva hälften av vad män får. I princip ska kvinnor vara hemma och sköta hushållet och uppfostra barnen, inte vara ute på den öppna arbetsmarknaden. Muslimska män kan gifta sig med icke muslimska kvinnor, men muslimska kvinnor är förbjudna att gifta sig med icke muslimer.

På bussar och tåg ska kvinnorna sitta för sig själva. Muslimska kvinnor tillåts inte köra bil och det är på väg att det ska bli helt förbjudet för kvinnor att köra, sedan två muslimska partierna fått stort inflytande i riksdagen. Flera radio och tv-kanaler ägs och drivs av muslimer och finansieras av Saudiarabien även de.

De andra tv- och radiokanalerna har fått stora inskränkningar vad gäller yttrandefriheten. Kritik av islam kallas för blasfemi och går inte an. Den som gör detta blir ofelbart straffad.  Mycket annat som gäller islamsk kultur stämplas också som blasfemi om det framförs kritiskt. Att kritisera muslimer som grupp betraktas som hets mot folkgrupp. Religiösa program och framförallt kring islam är dominerande. I de muslimskt styrda kanalerna talas bara arabiska och någon sång tillåts inte. De statliga kanalerna ligger lågt då det gäller musik och underhållning över huvud taget. Nyhetsförmedlingen är mycket anpassad till ett muslimskt perspektiv på världen, där USA alltid är den store skurken och kvinnor generellt har en underordnad ställning i samhället. Saudiarabien framhålls som ett moraliskt föredöme. Det är helt slut med att tala för homo- och transsexuellas rättigheter. Sådana avvikelser fördöms.

I samtliga skolor är arabiska andra språk och i de muslimska skolorna och förskolorna första språk. Det propageras mycket för islamsk - muslimsk kultur och livsstil som den rätta och överlägsen alla andra. De muslimska skolorna är i praktiken också koranskolor och lärarna måste vara troende muslimer. Både USA och Ryssland ses som dekadenta och förfallna samhällen, som det varnas för. I dessa samhällen är det lustan som styr i stil med Sodom och Gomorra, får både barn och vuxna lära sig.

Storstäderna domineras av muslimer och i stadsdelar där nästan bara muslimer bor har de tagit makten och där gäller sharialagar, vilka administreras av muslimska domstolar ledda av imamer. Att de religiösa och kulturella koderna efterlevs garanteras av muslimsk sedlighetspolis. De kvinnor som vågar visa sig offentligt utan niqab eller åtminstone huvudduk, råkar illa ut om sedlighetspolisen får fatt på dem. Det talas tyst om vad som då händer, men alla vet att frigjorda kvinnor kan bli pryglade och ingen vågar komma till deras försvar. De kanske till och med blir våldtagna. Det är rädslans tyranni som råder. Den svenska jämlikhetskulturen är allvarligt hotad och på väg att gå under.

De muslimska helgdagarna är ytterst viktiga och ramadans regelverk tillämpas noggrant. Endast där det råder midnattssol  accepteras vissa undantag, för att muslimer i norr över huvud taget ska så något att äta och dricka sommartid. Nästan allt kött i butikerna är numera halalslaktat, det vill säga att djuret slaktas utan bedövning genom att man skär av halsen och tappar ut blodet. Djuret måste vara vid medvetande då detta sker och det är bara växtätande djur man får äta, när de är slaktade på rätt sätt. Griskött är numera svårt att få tag på eftersom efterfrågan är liten och därmed tillgången begränsad. Inga drycker som innehåller alkohol får säljas i butikerna och systembolaget har avskaffats. Den som åker fast med smuggelsprit straffas med 50 piskrapp på offentlig plats - androm till varnagel.

Pojkar och flickor får inte umgås på egen hand. I många muslimska familjer gäller att kvinnorna inte får visa sig offentligt utan manligt sällskap från familjen. Tidigt arrangerade äktenskap är vanliga. Tjejer som inte är muslimer har börjat använda slöja eller niqab även de, eftersom de annars blir trakasserade av muslimska män. De tillåter sig tafsa på unga kvinnor och det händer att kvinnor, som envisas med att bete sig öppet och frigjort som det var för i tiden, råkar illa ut och kan bli våldtagna. Märkligt nog hittar polisen sällan våldtäktsmännen.

Inte många kvinnor vågar som förr, jogga i shorts och tröja i parkerna. Då kan det gå som för Rosi 23 år, då hon klädd i linne och shorts tog en joggingrunda i Lunds stadspark. På ett ensligt ställe i parkens södra del mötte hon tre män, som blockerade stigen. Rosi vände snabbt om, men en av männen hinner ikapp och griper tag i hennes långa, bloda hår. Resolut drar han omkull Rosi och de två andra håller hennes armar och ben. Shorts och trosor åker av och de särar hennes ben. Rosi skriker på hjälp men får en stor hand över munnen. Hon biter i handen så det blöder och får då flera hårda slag i ansiktet, så hon nästan tuppar av.

 Efter den första, ska nästa till, men när den tredje mannen gör sig beredd hörs röster och alla tre springer snabbt därifrån. En man med hund kommer springande fram till Rosi, som är förkrossad och ligger gråtande på marken. Hunden slickar henne i ansiktet, som för att trösta och mannen hjälper henne upp. Stödjande på honom lämnar de platsen och Rosi får sätta sig på en bänk, medan mannen ringer polisen.

Poliserna Pontus och Mohammad kommer snabbt till platsen och Rosi får åka med i polisbilen. När hon berättar vad som hänt, säger en av poliserna, att det är oklokt att jogga ensam i parken och dessutom var så utmanande klädd.

- Muslimer kan då tro - jag är själv muslim - att du är en fallen kvinna och det är fritt       fram att göra vad man vill med dig.

Han säger inte "du får skylla dig själv", men det ligger i luften. Kollegan ser besvärad ut.

- Jag tycker det låter på dig som hon själv har skuld, säger Pontus.

- Både ja och nej. Det är klart att vi aldrig kan acceptera våldtäkter. Men du vet lika bra    som jag, att man bör undvika att provocera andra till brott. För muslimska killar är det            väldigt provocerande att möta en halvnaken kvinna i parken.

- Halvnaken var hon väl inte!

- Jo, i unga muslimska killars ögon var hon nog det. De är inte vana vid sådant och          tappar självkontrollen.

- Nä, nu får du ta igen dig! Det där kan du inte skylla på. Även muslimer får väl lära sig   att fungera på ett normalt och hederligt sätt i ett modernt samhälle.

- Jovisst, men du kan inte ta ifrån dem deras religiösa uppfattningar. Det är heligt!

- Heligt och heligt, jag trodde religion var till för att lära människor leva fredligt och         moraliskt rätt.

- Håller med, men att springa halvnaken i parken är moraliskt fel. Därför blir det konflikt                      i huvudet på muslimska killar och de spårar ur. Det slår slint! Mohammad pekar                 demonstrativt på huvudet

- Det verkar som er religion inte gå ihop med ett modernt samhälle. Är det inte dags att modernisera er religion?

- Går inte, eftersom Koranen är Guds ord.

- Kan ni inte fråga Gud?

Pontus inser att samtalet inte leder någon vart och han känner att han i fortsättningen helst inte ska tjänstgöra ihop med en troende muslim. De lever i skilda världar. Han tänker att det ligger mycket i uppfattningen, att om kontrollen inte ligger inom människan själv, i en egen övertygelse, så behövs det mycket yttre kontroll. Och det är väl den kontrollstat vi numera bygger upp här i landet, tänker han.


 

3. Parallellsamhälle

Malmö är en totalt segregerad stad, där muslimer bor i sina egna stadsdelar, som de har fullständig kontroll över. Rosengård är en av många stadsdelar som blivit helt muslimskt, eller i vart fall nära på. Här ser man nästan bara niqabklädda kvinnor utomhus. En del män i långa särkar och stora skägg, vandrar omkring och läser högt ur Koranen. Grupper av svartklädda kvinnor sitter och samtalar medan barnen leker på lekplatsen. En behaglig och relativt trygg plats för vissa, men ett muslimskt getto för andra. Genom formella och informella strukturer är muslimerna mer eller mindre självstyrande där.

I Caba Cultura, maktens centrum, sitter de religiösa ledarna, imamerna och ledningen för sedlighetspolisen som tillsammans bildar det råd som i praktiken har makten över Rosengård. Det betyder att sharialagarna gäller här och ligger till grund för konfliktlösning, bestraffning av brottslingar och av dem som inte offentligt lyder vad lagarna och moralen säger. Det är samma förhållande som i alla större städer i landet, bara lite strängare. Den officiella polisen tycker i stort att det är bra, att muslimerna själva har en organisation som ser till att det är ordning och reda bland undersåtarna. Polisen undviker att besöka Rosengård och har lämnat upprätthållandet av ordningen till muslimerna själva. Det blir enklare så.

I skolorna är klasserna strikt uppdelade på flickor och pojkar. Lärarna är genomgående muslimer och nästan all undervisning sker på arabiska. Koranstudier är en viktig del av undervisningen. I skolan finns särskilda bönerum. Griskött serveras aldrig i matsalen. Och vid Ramadan ingen mat och dryck alls.

Uppdelningen efter kön gäller också på fritidsgårdarna och i badet. Rosengårdsbadet är bara öppet vissa dagar för flickor och vissa för pojkar.                       

I butikerna säljs bara halalslaktat kött av oxe, får och lamm. Griskött finns inte och inga alkoholhaltiga drycker. Falafelstånden finns lite varstans och sprider sina dofter. Det gamla, kristna församlingshemmet är omgjort till moské. Ombyggnaden och imamen betalas av Saudiarabien och förkunnelsen är wahhabstisk, som manar till ett gudfruktigt leverne utan världslig njutning. Sådan vällust anses vara dekadent. Fem gånger om dagen sker böneutrop från högtalare som hörs över hela Rosengård. På fredagen ligger driver av skor utanför moskén. För att gå in, måste alla tvätta sina fötter och en sådan anläggning har installerats. 

I Rosengårdsmoskén predikar imamerna om hur en muslim ska akta sig för att påverkas av den kristna läran och ideologin, som uppfattas som falsk. Han varnar också för en mängd andra lockelser: dans, musik, sång, alkohol, lättklädda kvinnor, kristnas och de sekuläras skörlevnad, varusamhällets alla lockelser och girighet. I detta falska, västerländska samhälle är det muslimernas uppgift att motverka synd och förändra samhället i enlighet med islam. Muslimer ska erövra hela världen och skapa sitt umma. Jihad är ett centralt tema. Det gäller både den enskilde muslimens liv och leverne och det samhälleliga jihad, dvs muslimernas plikt gentemot Gud att göra hela världen muslimsk. Det ska inte ske genom krig och terror, utan genom att varje sann muslim undervisar och övertygar sina medmänniskor om den rätta vägen till Gud. En muslim kan umgås med en kristen bara om det syftar till att omvända till islam. Men de obotfärdiga må brinna i helvete, predikar imamen.

Sharialagarna tillämpas full ut genom att Rosengård har sin egen domstol, där all rättskipning sker utan inblandning av samhället utanför. Rätten kan se informell ut, men är i högsta grad reell och bygger på traditioner från 8 - 900-talen. Alla familjekonflikter inom eller mellan familjer avgörs enligt sharia, liksom äktenskap och skilsmässa. Sharia är en av naturen given rätt, sanktionerad av Gud. Och får inte ifrågasättas. Domstolen består huvudsakligen av imamer, som tolkar den textmassa vilken Sharia är. Om storsamhället blandar sig i den islamska rättskipningen tiger alla inblandade som muren.

För flickor och pojkar är det klokast att hålla sig till de islamska reglerna och moralen. Äktenskapet blir enklast om partnern söks inom den egna folkgruppen och kulturen. Kombinationen muslim kristen skapar oerhörda spänningar i den större familjekretsen och slutar ofta olyckligt. Den islamska religionen och kulturen är oerhört sträng när det gäller utomäktenskapliga förbindelser och det går inte an att pröva sig fram så att säga. Inte sällan är det föräldrarna och storfamiljen som avgör vem och vilka som ska ingå äktenskap. Det finns då ofta också ekonomiska aspekter eller intressen med i bilden. Den som avviker för mycket och vägrar lyda kollektivet kan råka riktigt illa ut. Muslimska flickor som lockats av västerländsk,  kristen frihet och som vägrar att rätta sig i ledet, kan sluta som balkongflicka.

Balkongflickor är ett fenomen som avspeglar den svåra kulturkonflikten mellan svensk och islamsk kultur. Hos polisen uppfattar man detta som en brännpunkt för kulturkrockar. Senast en muslimsk flicka föll från en balkong i Rosengård var det poliserna Pontus och Mohammad som fick uppdraget att åka dit och utreda händelsen. En flicka på 19 år, hade fallit från en balkong på femte våningen i Herrgården. Föräldrarna ringde själva till polisen.

När Pontus och Mohammad kommer fram, har föräldrarna burit in flickan i lägenheten och det är inte mycket annat att göra än att konstatera att hon är död och ringa efter ambulansen. Poliserna undersöker balkongen, inga trasiga räcken eller annat som kan ha orsakat fallet. Föräldrarna och en äldre bror är i lägenheten. Pappan gråter medan mamman och sonen verkar vara mera kallhamrade och ger inte mycket uttryck för känslor. Efter att ha intervjuat föräldrarna och sonen, tagit foton, mm, återvänder poliserna till bilen.

- Känner vi inte igen det här mönstret, undrar Pontus.

- Absolut!

- Jag har en känsla av att det nog inte är en olyckshändelse.

- Man vill ju helst tro att det är, men jag håller med.

- En tjej på 19 ramlar bara inte sådär från en balkong.

- Nej, det är osannolikt.

- Modern och sonen sa att de inte visste hur det gått till. Saida var ensam på                     balkongen, påstod de. Jag är inte så säker på det. Sonens attityd säger något annat.

- Hon kunde kanske ha lutat sig för långt ut för att kolla på en katt på en balkong under,                       trodde mamman. Ska vi tro på det?

- Nä! Men hur kommer vi vidare, om ingen har sett något och vill vittna?

- Det blir väl som vanligt, olycksfall och förundersökningen läggs ner.

- Jag tycker det är helt otroligt att detta händer, att man är beredd att ta livet av sitt          eget barn.

- Nu utgår du från att det är ett mord.

- Okej, okej vi både vet och inte vet, men vi vet också hur det kan bli i en hederskultur.

- Visst, sådant här kan vi aldrig tillåta. Mord är absolut inget vi muslimer kan acceptera. De har fullständigt missförstått islams ordning, säger Mohammad mycket bestämt.

- Men det händer inte så sällan.

- Det är galenpannor som gör sådant!

- Och kulturkrockar.

- Absolut. Problemet är när muslimska flickor tror de kan leva i två världar.

- Men de är ju  här och blir självklart påverkade av vad som gäller för svenska tjejer.

- De borde bestämma sig. Antingen eller. Anpassa sig till sin egen kultur.

- Nog lättare sagt än gjort.

- Visst!

- Du kommer väl ihåg fallet Maryam, vi var inkopplade på?

- Självklart. Ett solklart fall av kulturkrock.

Maryam förälskade sig i Lars, som hon lärde känna på universitetet i Lund. Det är inte så vanligt att muslimska kvinnor studerar vid universitetet. Det anses onödigt eftersom de allra flesta ska vara hemma och ta hand om familjen och barnen när de blivit gifta. Med för mycket utbildning kan de bli otillfredsställda i sin hemmafruroll.

Maryams föräldrar kommer från Irak och är själva utbildade och alltså positiva till utbildning även för dottern, inte bara för sönerna. Men det finns släktingar som har en helt annan uppfattning när det gäller kvinnors roll. De retar sig på att Maryam inte klär sig på rätt sätt och uppträder alldeles för självständigt. Konflikten inom släkten förstärktes när de får veta att Maryam är tillsammans med en man, dessutom svensk, innan hon är gift.

Maryam har hört hetsiga diskussionen mellan hennes föräldrar och vissa släktingar, som anser att Maryam skämmer ut släkten. De utöver starka påtryckningar för att stoppa Maryams ungänge med Lars och ändra livsstil. Men det fungerar inte. Maryam vill gå sin egen väg, trots påtryckningar och att hon ibland blir hånad i Rosengård.

Det som komplicerar situationen är att en av bröderna blivit allt mer radikal muslim och umgås i sådana kretsar. Han är mycket kritisk till många förhållanden i det svenska samhället. Att systern är tillsammans med Lars ogillar han starkt. Han vill absolut inte att hon ska gifta sig med en svenne. Dagligen tjafsar han med föräldrarna om detta men de vill inte lyssna, anser han. I sitt gäng blir han peppad att göra något för att stoppa Maryams fortsatta möten med Lars.

Riktigt hur det gick till vill ingen säga, men en dag ramlar Maryam i höghusets trappa från högsta trappsteget och slår sig illa i huvudet. Maryam säger heller inget annat än att hon snubblat  och fallit i trappan. Efteråt har hon mycket ont i huvudet och somnar tidigt den kvällen. Nästa morgon vaknar hon inte av sig själv och det är först med kraftiga skakningar föräldrarna får liv i henne. Hon ser alldeles vimmelkantig ut och de ringer efter en ambulans. På sjukhuset konstateras att hon fått en mycket stor blödning på insidan av skallbenet och en stor samling blod trycker på hjärnan. Det blir omedelbar operation, men det slutar tyvärr illa.


 

 

niqab-117519_1920.jpg

ÅTGÄRDER MOT ISLAMISM

I takt med att IS trängs tillbaka i Syrien och Irak kommer dessa terrorister att föra över sin verksamhet till västvärlden.  För att stoppa dessa hot, krävs krafttag: uppsamlingsläger vid migrationens vägar innan de kommer till Europa och redan där göra en första kontroll av migranterna och konstatera vilka som har flyktingskäl och kan få komma till Europa.  Minutiös kontroll vid gränserna av de migranter som tex tar sig hit utan flyktingskäl. Om dessa stoppas innan de kommer in i landet, kan vi bespara oss stora utredningskostnader och andra kostnader som är förknippade med att ta emot migranter (som sedan inte kommer att få stanna). Kraftigt utökade resurser för polis och säkerhetspolis för att kartlägga jihadistiska miljöer och infiltrera sådana nätverk och därmed få fram information om vad som är på gång. Internera alla dem som fått avslag på sina asylansökningar och är här olagligt. Snarast möjligt deportera de illegala till sina hemländer. För dem som får stanna, se till att de verkligen blir inskolade i vårt samhälle, lär sig svenska och förstår vår kultur och våra lagar. Eventuella bidrag bör knytas till deltagande i sådana introduktionskurser. För att få svenskt medborgarskap ska krävas att man lärt sig svenska. Släng ut alla imamer som predikar jihad. Rensa upp i den kriminella undervegetationen i Rosengård och hennes systrar. Samhälleliga insatser för att skapa, eller stödja muslimska organisationer och familjer och få dem att ta sitt ansvar för att bemöta och bekämpa islamistiska och jihadistiska tendenser och rörelser i lokalsamhället. Detta kan kombineras med särskilda insatser typ varseltelefon och professionella stödinsatser. Ideella och professionella stödinsatser behövs också för att "återföra" dem som hoppar av jihadistdrömmar och vill leva ett normalt liv. Detta gäller inte för dem som varit och begått brott som IS-krigare och liknande. De måste först ta sitt straff.

 

muslima-1331980_1920.jpg

DÅ IDEOLOGIN SLÅR UT LOGIKEN

Det är inte sällan i samhällsdebatten, som plakatpolitik och slagordsmässiga formuleringar trumpetas ut, för att vinna poäng med enkla språktrix. Även om de flesta nog inser att vissa begrepp inte är logiska, blir de accepterade genom ständig upprepning till exempel i media. Begreppen får stå för något som förespeglas verkligt och rätt. Men med lite kritiskt tänkande inser vi att logiken haltar. De vinner på sin förmenta enkelhet och att vi tror att begreppen sätter fingret på det uppenbara, utan att vi behöver någon djupare reflexion kring vad det hela står för.

Jag tänker på följande begrepp i samhällsdebatten: "Ingen människa är illegal". Nej det kan man kanske säga. Men det flyttar fokus från det saken gäller. Vi har en lagfäst ordning för asylrätt, uppehållstillstånd och medborgarskap. Därför är det dessa regler vi bör diskutera. Vem uppfyller kraven för asyl mm. Inte att alla har rätt att stanna.

I debatten kring tiggeriet får vi höra att "det gå inte att förbjuda fattigdom". Även detta är ett språkknep för att avleda vad det egentligen handlar om. Ska vårt samhälle, som under decennier, ansträngt sig att avskaffa fattigdom, öppna dörrarna för fattiga från andra länder? Är det inte politikerna och myndigheterna i tiggarnas hemländer som har ansvaret att avskaffa fattigdomen där? (Och tiggeriet visar sig ibland ge pengar till dem, som bygger flotta villor hemma.)

Trots att vetenskapen sedan länge visat att det inte är adekvat att tala om olika raser, har det blivit vanligt att beskylla dem, som är kritiska till migrationsströmmar och invandring, för att vara "rasister". Begreppet "rasism" har tydligen inte längre någon koppling till ras, fast det logiskt borde. Nu är det bara ett skällsord och man kan lika gärna använda ett annat nedsättande ord typ "fascist" och "barbarism".

"Antiziganism" syftar på kritik och motstånd mot romer. Romer? Numera ska vi inte säga zigenare. Men "ziganism" då? Det borde betyda motsatsen till antiziganism, eller?

För att slippa besväret att behöva säga både han och hon, när man ska ange att något gäller för båda könen, har någon intelligent person hittat på begreppet "hen". Men hen följer inte logiskt ur han och hon. Och mera, det är inte så oskyldigt (och okunnigt?) som det kanske låter. Nej, det är ett begrepp lanserat av dem som driver en könspolitisk kamp där kön (eller gender) inte längre ska ha någon betydelse, eller helt enkelt avskaffas. Men varje förnuftig människa vet att det finns skillnader mellan könen och att det är strutspolitik att förneka detta. Det är en annan sak att arbeta för jämställdhet mellan könen.

"Homofobi" är ett begrepp som stämplas på dem som är kritiska till homosexualitet. Dock behöver man inte vara sjuk i huvudet för att vara kritisk till homosexualitet. Men begreppet syftar på detta.

"Alla människors lika värde" kan ses som ett ideal att sträva efter. Men det beskriver inte verkligheten eller vad som faktiskt gäller. Det är bara att se sig om i samhället!

Flyktingströmmar.jpg

FELTÄNKT MARKNADSANPASSNING

Den borgerliga alliansen fick två mandatperioder på sig att förvanska välfärdssamhället. Deras ideologi och tro på marknadskrafterna, konkurrens och tävlan fick dem att kapitalisera, dvs föra över verksamheterna till den kapitalistiska marknaden (eller med en förskönande omskrivning privatisera) stora delar av välfärdsstaten. Kapitalets profitmaximeringsprinciper kom alltså att gälla även för offentliga verksamheter. Detta skedde med politiska löften om valfrihet, lägre kostnader och mer pengar i plånboken för brukarna. Men det har blivit tvärt om.

 

Folkhemsidealen var att alla, på lika villkor, skulle ha tillgång till service av olika slag: barntillsyn, sjuk- och hälsovård, läkemedel, tandvård, utbildning, omsorg, bra bostad, mm. I grunden bygger det på principen "att ta från de rika och ge till de fattiga". Genom en solidarisk politik skulle klasskillnaderna i samhället minska. Och staten skulle vara den drivande motorn i detta samhällsbygge. Att ge alla lika förutsättningar är en mycket svår ekvation att få ihop, men färdvägen gick åt det hållet. Och klassklyftorna har heller aldrig varit mindre än under slutet av 50-talet och början av 60-talet.

År 2006 fick den borgerliga alliansen majoritet i riksdagen, på löften om brukarnas valfrihet och effektivisering av den offentliga sektorn. Effektiviseringen skulle ske genom besparingar, rationaliseringar och outsourcing. En av deras grundläggande idé var att sätta arbete först. Man införde jobbskatteavdrag, som ledde till att pensionärer fått betala högre skatt än dem som arbetar. Villkoren i sjukförsäkringen försämrades, så att ersättningen blev lägre. Skatterna sänktes på ett sätt som gynnar dem med högre inkomster, allt för att driva så många som möjligt i arbete - även dem som hade dåliga förutsättningar för att få ett arbete. Och andelen i arbete är nu lägre än den var 2001 (scb). Outsourcingen har skapat enorma säkerhetsproblem. Vad kostar de?

Det genomfördes kapitalisering och så kallade fria val inom sjukvården, hemtjänsten och äldreboende. Detta har lett till ökade kostnader och mycket klagomål på kvaliteten, när besparingar och vinstmaximering går före solidaritet och etiskt ansvar. Drygt hälften av gymnasieskolorna har kapitaliserats vilket gett kapitalisterna större inkomster och eleverna sämre utbildning. Allt finansieras ändå av skattebetalare. Inget annat land i västvärlden har gått så långt i kapitalisering av offentliga verksamheter. Till och med i USA är mina vänner mycket förvånade.

Elmarknaden, järnvägen, apoteken, Telia, Nordea, med flera har kapitaliserats för att de skulle bli effektivare och billigare för kunderna. Effektivare har de inte blivit och priserna på el, tågbiljetter, mediciner, telefoni och banktjänster har blivit dyrare.

Det finns ett grundläggande fel i borgarnas tankevärld kring att konkurrensutsätta den offentliga sektorn. Det ska också sägas att till exempel socialdemokraterna har varit med på kapitaliseringståget ända sedan 90-talet. Många där är anfrätta av samma liberala samhällssyn. Att sossar och liberaler gått i armkrok, har förvärrat situationen, då kapitaliseringen skett utan starkare motstånd.

Idén att konkurrens pressar ner priserna och ökar effektiviteten, stämmer inte. Effektivitet i detta sammanhang handlar bara om att få ut mesta möjliga ekonomi och vinst ur varje satsad krona. I strävan att tjäna mera pengar centraliseras verksamheterna och placeras där efterfrågan är störst, det vill säga i högurbana områden. På landsbygden och i mindre samhällen får folket spana efter den service som flytt. För kapitalister gäller inget samhällsansvar. Solidariteten gäller bara aktieägarna och dem själva, därför blir verksamheterna inte effektivare och billigare bara för att de kapitaliseras.

Mynt.jpg

LÄTT ATT DÖDA I USA!

Först låter det som ett fläktande från en helikopter högt över huvudet på publiken. Det är mörkt och någon helikopter kan inte ses. Men när människor börjar falla som käglor framför scenen, kommer den dräpande insikten att ljudet kommer från ett maskingevär. Men det är fortfarande svårt att lokalisera varifrån ljudet och kulorna kommer. Människor slänger sig på marken, till ingen nytta. I tio minuter fortsätter massakern, tills polisen spränger dörren till hotellrummet på 32 våningen i hotellet intill festplatsen där mördaren finns. Han skjuter sig själv för att slippa bli skjuten av polisen. Men då har 58 människor dödats och mer än 500 skadats.  För mördaren har det blivit succé. Det är tack vare att i Nevada kan man ha vilka skjutvapen man vill, automatvapen och obegränsat med magasin.

Tyvärr är det som Barak Obama säger, "detta är rutin"!  Och det är möjligt tack vare de liberala vapenlagar man har i USA. De senaste tio åren har 889 människor, varav 145 barn, dödats i 130 vansinnesskjutningar. Varje år sker 46 000 skjutningar i USA. Obama gjorde flera försök att inskränka möjligheterna att inneha skjutvapen, men det ledde bara till minimala inskränkningar i vissa stater, inte i Nevada.

På mina resor i USA har jag ofta sett affischer från vapenlobbyn, som trumpetar ut att människor måste ha rätten att använda skjutvapen, eftersom det finns så mycket skjutvapen i landet. Människor måste ha rätten att försvara sig mot varann med vapen. Patrioterna ska se till att sätta stopp för knäppskallarna. Det är inte vapnen det är fel på, men på vissa människor, är deras budskap.

Inte sällan har jag läst i tidningarna om män som är på fest, dricker för mycket och råkar i luven på varann. Då går de hem och hämtar sina vapen och skjuter varann. Resolut lösning av konflikten. Risken att bli skjuten leder till att polisen ofta skjuter först och frågar sedan. Och det händer att den skjutne inte hade något vapen. Kutym tycks vara att man skjuter för att döda, eller så är de bara ovanligt dåliga skyttar. Ibland blir folk rädda och skjuter för säkerhets skull, som när en halloween maskerad ynglig råkade gå till fel adress och blev nerskjuten och dödad.

Inte sällan blir vissa unga män eller pojkar psykiskt sjuka och tar ut någon slags hämnd på klasskamraterna, som i Columbine 13 döda, Newtown 28 döda och Virgina Tech 32 döda. Vänner till mina vänner i Arizona råkade oerhört illa ut då deras son blev knäpp i skallen och sköt ihjäl hela familjen, mamma, pappa och två systrar. 

Trots alla dessa fatala skjutningar finns det föga utsikter till inskränkningar av rätten att ha skjutvapen. På USA:s landsbygd är det kultur att ha skjutvapen, därför är de helt emot stramare vapenlagar. President Donald Trump är kompis med snubbarna i vapenlobbyn och har inget intresse att stöta sig med dem och många av de väljare som röstade fram honom och som vanligen är mycket positiva till skjutvapen. Nu säger Trump att massakern i Las Vegas är "en handling av ren ondska". Nej, det handlar inte om ondska, men vansinne.



 
gen_22.1.gif